۱۳۸۹ اسفند ۹, دوشنبه

روز امور تربیتی گرامی باد

"هُوَالَّذی بَعَثَ فی الامیین رَسوُلاً مِنْهُمْ یَتْلوُا عَلْیهِم ایاتِه وَیُزَکیهِمْ وَیُعَلِمُهُمْ ا لّْکِتابَ وَا لْحِکْمِةِ وَاِ نْ کانوُا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبین "
(جمعه/2)
اهمیت تربیت

مسئله تربیت ،مسئله حیات وممات ملتهاست. بنای آن درخانواده آغازودر محیط آموزش واجتماع تکمیل می گردد. کودک، این موجود فرشته گونه ، موضوع تربیت وامانتی از خدا در دست والدین است. تربیت به معنای باروری و شکوفایی بذرهای نهفته و کثیف گنجینه های پنهان وجود انسان است . تربیت به معنای رشد ، نمو و پرورش دادن است . هدایت به سوی حق و کمال ، رساندن به حد بلوغ در تشخیص و تزکیه نفس و اخلاق و عمل از جمله مفاهیم تربیتی می باشند که در قرآن مجید به کار رفته؛ صاحب نظران ،چهارعمل اصلی تربیت را به شرح زیر تعریف کرده اند :

الف - خانواده

خانواده ، نخستین و حساسترین پایگاه تربیت است .از اولین تماس عاطفی مادر با فرزند که هنگام شیردادن برقرار می شود تا، روابط اندیشه ای افراد خانواده ،همه و همه در نحوه تشکیل ساختار شخصیت کودک موثرند .خانواده پل ارتباط فرد با جامعه است . خانواده ای که جو معنوی و علمی در آن حاکم باشد و روابط میان اعضای آن محبت آمیز ،عادلانه و بر اساس درک متقابل ، نظم و وظیفه شناسی باشد ،فرزندانی پرورش خواهدداد که علاوه برسعادت خود ضامن سعادت جامعه نیز خواهند بود .موضوع نقش پذیزی و تقلید کودک باید بسیار جدی گرفته شود،زیرا رفتار و گفتار اعضای خانواده و گرایشها و باورهای آنان در ضمیر صاف و بی غبار کودک منعکس می شود.

در مبحث وظایف والدین در تربیت فرزند، تذکرچند نکته لازم است:
1- والدین رفتار صحیح داشته باشند ،زیرا رفتار کودکان متأثر از رفتار آنهاست. آنها باید الگوهای دینی مناسبی برای کودکان خود باشند.
2- باید فرزندان خود را به عادتهای نیکو خو دهند و آنان را از عادات ناشایست برحذر دارند، البته نباید برای حذف رفتار نا مطلوب فرزند، از رفتار نادرستی چون، تنبه بدنی استفاده کرد. والدین باید رفتار دینی را خوب انجام دهند و از کودک و نوجوان خود بخواهند تا آن را تمرین وت جربه کند.
3- والدین باید مربیان شایسته ای را برای تربیت کودکانشان در نظر بگیرند. والدین و مربیان باید برای شکل دادن به رفتار کودک، از شیوه تشویق و تنبه صحیح استفاده کنند.
4- والدین باید فرزندان را به خواندن کتابهای مفید  ترغیب نمایند. اگر در خانواده ای پدر و مادر کتاب بخوانند و عادت به مطالعه داشته باشند، کودکان نیز خیلی زود با کتاب آشنا خواهند شد.

ب - مدرسه

مدرسه، عامل مهم دیگری در تکوین شخصیت علمی و تربیتی است. میزان فراگیری دانش آموزان ازمعلم ،هم شاگردیها، جو علمی مدرسه و.....، بسیار گسترده و قابل توجه است. معلم همواره می تواند از طریق هزاران رشته مرئی و نامرئی، با ژرفای قلب دانش آموز ارتباط سازنده ای برقرار کند و به عنوان اسوه ای در هدایت تواناییها و شکوفاسازی استعدادهای او مفید واقع شود. اگر دانش آموز، معلم خود را تنها نه مرجع علمی، بلکه گره گشای روحی و معنوی خود بیابد، در برابر او تسلیم می شود و مسیر زندگی خویش را با کلام و رهنمودهای وی هماهنگ می سازد؛ به همین علت ، مدرسه باید هم محیطی برای آموزش و هم فضایی برای پرورش باشد.

ج - وسایل ارتباط جمعی

رسانه ها اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون، سینما، تئاتر و.... به عنوان ابزاری که مستقیم و غیرمستقیم در تار و پود زندگی راه یافته اند ، می توانند بزرگترین نقش را در تربیت ایفا کنند. جاذبه این وسایل، ایجاب می کند که با برنامه ریزی کارشناسانه از این امکانات در جهت رشد و تعا لی انسانها استفاده کنیم. ایجاد برنامه های متنوع و جالب در صدا و سیما ، تنظیم اخبار و گزارشها، تألیف کتابهای آموزنده و تقویت عناصر تلاشگر و مستعد در این راه، ضرورت تردید ناپذیر امروز جامعه ماست و لازمه این امر، اتکا به فرهنگ غنی و جامع اسلامی - ملی و تقویت بخشهای هنری می باشد.

د - جامعه

فضای جامعه و ارزشها و ضد ارزشها موجود، مستقیم و غیرمستقیم بر روان و شخصیت آدمی تأثیرمی گذارد. دشواربودن کنترل انسان و تحول سریع جامعه امروز، ازمسائل مهمی هستند که باید در تربیت مورد توجه واقع شوند.
به واقع تربیت صحیح ، نقشی انکار نشدنی در انسان سازی و تامین سلامت جامعه دارد ؛ پس بهتر است برای تربیت صحیح فرزندانمان بکوشیم .

۱۳۸۹ اسفند ۴, چهارشنبه

کیفر خیانت به بیت المال

شخصى به نام (( مِدعَم )) از خدمتکاران پیامبر صلى الله علیه و آله بود. در یکى از جنگها همراه پیامبر صلى الله علیه و آله به جبهه حرکت کرد، او شترى را که بار آن اثاث و وسائل جنگ بود به جبهه آورد و در آنجا کنار سپاه اسلام توقف کرد تا بار پشت شتر بگیرد. در این هنگام از ناحیه دشمن هدف تیر قرار گرفت و همان دم بر زمین در غلطید و به شهادت رسید.
پیامبر و اصحاب به بالین او آمدند، همه اصحاب با شور و احساسات مى گفتند:

هنیئا له الجنه : (( بهشت بر او گوارا باد. ))

خوشا به حال او، نخستین شهید این جبهه شد، خونش مظلومانه ریخت ، روحش به شاخسار جنان پرواز کرد...
ولى آنها دیدند، پیامبر صلى الله علیه و آله چنین سخنانى نمى گوید و به عکس خشمگین است و آن گونه که باید به شهید توجه شود، بى اعتنا است (با توجه به اینکه خشم پیامبر علیه السلام مانند خشم سایر مردم نیست ، حتما حکمتى دارد) ناگهان دیدند پیامبر صلى الله علیه و آله در برابر تصور آنها فرمود:
کلا والذى نفس محمد بیده ان شملته الان لتحترق علیه فى النار، کان غلها من فیى المسلمین یوم خیبر:
نه ، هرگز، سوگند به خداوندى که جان محمد در دست او است : روپوش او هم اکنون او را در میان آتش شعله ور خود مى سوزاند، به خاطر اینکه او آن روپوش را در روز فتح خیبر از بیت المال مسلمانان (بدون اجازه رهبر و مقررات ) از روى خیانت برداشته است ، و آن روپوش را هم اکنون پوشیده است .
یکى از مسلمانان هنگامى که این سخن را شنید، فهمید که خیانت به بیت المال کیفر سختى دارد. تحت تاثیر سخت قرار گرفت و به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد: (( من دو عدد بند کفش را، بر خلاف مقررات ، از بیت المال برداشته ام آیا همین مقدار نیز بازخواست و کیفر دارد؟! ))
پیامبر صلى الله علیه و آله در پاسخ فرمود:
یعد لک مثلهما من النار:
((آرى به اندازه همین مقدار، براى تو از آتش دوزخ فراهم شده است .))
ابن حادثه که کشف گوشه اى از عالم برزخ ، در برابر چشم پیامبر صلى الله علیه و آله است ، بیانگر آن است که هر گونه حیف و میل بیت المال ، و استفاده نابجا از آن ، گناه بزرگى به شمار آمده و داراى کیفر سخت است .
بنابراین استفاده شخصى از ماشین ، تلفن ، و سایر امکانات دولتى و ادارى ، و آنچه بر خلاف مقررات قانونى است ، یک نوع خیانت به بیت المال است روایت فوق ، هشدارى کوبنده در مورد افرادى است که رعایت حفظ بیت المال را نمى کنند.

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

بوی عطر گل محمدی می آید . صلوات

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم



تا داشته ام فقط تورا داشته ام
                                          با یاد تو قد و قامت افراشته ام
بوی صلوات می دهد دستانم
                                          از بس که گل محمدی کاشته ام



پيامبر اكرم حضرت محمّد ـ صلي الله عليه و آله ـ در هفدهم ربيع الاول[1] و در سالي كه اصحاب فيل براي خراب كردن كعبه معظّمه وارد مكّه شدند به دنيا آمد[2] و در هنگام ولادت آن حضرت معجزات و اتّفاقاتي به وقوع پيوست كه به آنها اشاره مي‌شود:
از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ روايت شده است كه ابليس به هفت آسمان مي‌رفت و خبرهاي سماويّه را مي‌شنيد، وقتي كه حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ متولّد شد او را از سه آسمان منع كردند و چون پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ متولّد شد او را از همة آسمانها منع كردند و شياطين را با تيرهاي شهاب از درهاي آسمان راندند، پس قريش گفتند: حتماً وقت تمام شدن دنيا و آمدن قيامت است كه اهل كتاب (يهود و نصاري) ذكر مي‌كردند و ما شنيديم، عمرو بن اميه كه داناترين اهل جاهليّت بود گفت: نگاه كنيد به ستاره‌هاي معروف كه مردم با آنها زمانهاي زمستان و تابستان را مي‌شناسند اگر يكي از آنها بيفتد، بدانيد وقت آن است كه همة خلايق هلاك شوند و اگر آنها به حال خود و ستاره‌هاي ديگر ظاهر شوند پس امر غريبي اتّفاق خواهد افتاد.[3]
وقتي رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ متولّد شد، ديوها رانده شدند و مردم را زمين لرزه اي فرا گرفت كه به همه جاي دنيا رسيد تا آنجا كه كليسا ها ويران گشت و چيزي كه جز خدا پرستش مي‌شد از جاي خود كنده شد و ستارگاني هويدا گشت كه پيش از آن ديده نمي‌شد و كاهنان يهود از آن در شگفت ماندند.[4]
ايوان كسري بلرزيد و چهارده كنگره آن افتاد و آتشكدة فارس كه هزار سال خاموش نشده بود در آن شب خاموش شد و داناترين علماي مجوس در آن شب در خواب ديد كه شتراني عربي اسباني سركش را مي‌كشند و از دجله گذشتند و داخل بلاد ايشان شدند،[5] و طاق كسري از ميانش شكست و دو حصّه شد و آب دجله شكافته شد و در قصر او جاري گرديد و نوري در آن شب از طرف حجاز ظاهر شد و در عالم منتشر گرديد و پرواز كرد تا به مشرق رسيد، هر بتي كه در هر جاي عالم بود بر رو افتادند و درياچه ساوه كه سالها آن را مي‌پرستيدند فرو رفت و خشك شد و وادي سماوه كه سال ها بود كسي آب در آن نديده بود آب در آن جاري شد.[6] و تخت هر پادشاهي در آن صبح سرنگون شده بود و جميع پادشاهان در آن روز لال بودند و سخن نمي‌توانستند بگويند و علم كاهنان ـ پيشگويان ـ برطرف شد و سحر ساحران باطل شد وهر كاهن و پيش گوئي كه بود ميان او و همزادي كه داشت و خبر ها را به او مي‌داد جدايي افتاد و قريش در ميان عرب بزرگ شدند و ايشان را آل الله گفتند، چونكه آنان در خانة خدا بودند.[7] و آمنه مادر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ گفت: كه چون پسرم بر زمين رسيد دست ها را بر زمين گذاشت و سر به سوي آسمان بلند كرد و به اطراف نظر كرد پس از او نوري ساطع شد كه همه چيز را روشن كرد و به سبب آن نور قصرهاي شام را ديدم و در ميان آن روشني صدايي شنيدم كه قائلي ـ گوينده‌اي ـ مي‌گفت: زاييدي بهترين مردم را، پس نام او را محمّد بگذار.[8]
از حضرت امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ روايت شده است؛ كه چون آن حضرت متولّد شد بت ها كه بر كعبه گذاشته بودند همه بر رو افتادند و چون شام شد اين ندا از آسمان رسيد كه: جاءَ الحق و زهق الباطل إنَّ الباطل كان زهوقا؛[9] حق آمد و باطل نابود شد همانا باطل نابود شدني است.[10] و جميع دنيا در آن شب روشن شد و هر سنگ و كلوخي و درختي خنديد و آنچه در آسمانها و زمين ها بود تسبيح خدا گفتند و شيطان گريخت و مي‌گفت: بهترين امّتها و بهترين خلايق و گرامي ترين بندگان و بزرگ ترين عالميان محمّد ـ صلي الله عليه و آله ـ است.[11]
مرحوم طبرسي در كتاب احتجاج از امام موسي ـ عليه السلام ـ روايت كرده است كه چون پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ از مادر متولد شد، دست چپ را بر زمين گذاشت و دست راست را به سوي آسمان كرد و لبهاي خود را به توحيد به حركت آورد و از دهان مباركش نوري ساطع شد كه اهل مكّه قصرهاي بصري و اطراف آن را كه از شام است ديدند و قصرهاي سرخ يمن و نواحي آن را و قصرهاي سفيد اصطخر فارس و حوالي آن را ديدند و در شب ولادت آن حضرت دنيا روشن شد تا آن كه جنّ و انس و شياطين ترسيدند و گفتند در زمين امر غريبي رُخ داده است. ملائكه را ديدند كه فرود مي‌آمدند و بالا مي‌رفتند و تسبيح و تقديس خدا مي‌كردند و ستاره ها به حركت آمدند و در ميان هوا مي‌ريختند.[12] و در آن وقت شيطان در ميان اولاد خود فرياد كرد تا همه نزد او جمع شدند و گفتند: چه چيز تو را آشفته ساخته است اي سيّد ما، گفت: واي بر شما از اول شب تا حال احوال آسمان و زمين را متغيّر مي‌يابم و بايد كه حادثه عظيمي در زمين واقع شده باشد كه تا عيسي به آسمان رفته است مثل آن واقع نشده است، پس برويد و جستجو كنيد كه چه امر غريبي حادث شده است، پس متفرّق شدند و گرديدند و برگشتند و گفتند چيزي نيافتيم، ابليس بزرگ شيطانها گفت كه دانستن اين، كار من است، پس جستجو كرد در تمام دنيا تا به حرم رسيد، ديد ملائكه اطراف حرم را فرو گرفته اند، چون خواست كه داخل شود ملائكه بر او بانگ زدند و او برگشت؛ پس كوچك شد مانند گنجشكي و از جانب كوه حري داخل شد، جبرئيل گفت: برگرد اي ملعون، گفت: اي جبرئيل يك سوال از تو مي‌كنم، بگو امشب در زمين چه اتّفاقي افتاده است، جبرئيل گفت: محمّد ـ صلي الله عليه و آله ـ كه بهترين پيغمبران است امشب متولّد شده است، پرسيد كه آيا مرا در او بهره اي هست؟ گفت: نه، پرسيد آيا در امّت او بهره دارم؟ گفت: بلي، ابليس گفت: راضي شدم.

۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

سی و دومین بهار آزادی گرامی باد

باسمه تعالی
اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم
اللّهم انا نرغب اليك في دولة كريمة تعز بها الأسلام واهله وتذل بها النفاق وأهله وتجعلنا فيها من الدعاة الى طاعتك والقادة الى سبيلك بحق محمد و آله الأطهار وصحبه المنتجبين الأخيار

سلام و صلوات به روح مطهر شهیدان راه اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و با آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری فرا رسیدن ایام ا... دهه مبارک فجر را به همه آزادگان جهان تبریک می گوییم .
گزارش برنامه های گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی در مجتمع آموزشی ج .ا .ایران در کویته
برنامه های برگزار شده در ایام دهه فجر در مجتمع آموزشی ج .ا .ایران در کویته به شرح ذیل می باشد :
* مسابقات قرآن
مسابقات قرآن در مقطع ابتدایی و در رشته حفظ (از جزء 30) برگزار شد که در پایان دانش آموزان امیر صادقیان و کیانا پارسا مقام اول را کسب نمودند .
* مسابقات ورزشی :
مسابقات ورزشی مجتمع شامل رشته های پنالتی ویژه پسران و فوتبال دستی ویژه دختران می شد که در پایان ابوالفضل کاظمی ، امیر صادقیان و سجاد کاشفی از مقطع ابتدایی و مهدی خزایی در مقطع راهنمایی و متوسطه صاحب مقام شدند و در قسمت دختران مریم شاهرخی ، نرگس کریمی و زهرا عبداله زاده برتر از دیگران شناخته شدند .
لازم به ذکر است که سه مسابقه فوتبال نیز بین مقاطع ابتدایی مجتمع فجر ، علامه اقبال و توحید و مسابقات جام فجر ، از سوی کنسولگری ج .ا .ایران در کویته برگزار شدکه در این رقابت ها تیم های ذیل شرکت نمودند :
ایران الف و ایران ب (همکاران مجتمع و همکاران کنسولگری ) ـ شهید امیری و شهید مصطفی محمدی (همکاران بومی) ـ خانه فرهنگ (همکاران بومی خانه فرهنگ ج .ا .ایران ) ـ تیم سماء (کارکنان خبرگزاری سماء ) ـ تیم آزادی ( کارکنان روزنامه آزادی ) و تیم سپورت (کارکنان سازمان ورزش ایالت بلوچستان .
در پایان رقابت ها نتایج ذیل بدست آمد و جام های قهرمانی رتبه های اول تا سوم نیز به این تیم ها اهدا شد :
مقام اول : ایران ب ـ مقام دوم : خانه فرهنگ ـ مقام سوم : تیم سپورت
همچنین به تمامی تیم ها یک جام کوچک به عنوان یادبود اهدا شد .
* مسابقات کاردستی
 در مسابقات کاردستی ، نقاشی و روزنامه دیواری نیز افراد ذیل موفقیت کسب نمودند :
فاطمه تقوایی ـ کیانا پارسا ـ محمد حسین تقوایی ـ ابوالفضل کاظمی ـ امیر صادقیان ـ سجاد کاشفی ـ محمد حسن مرتضایی ـ یاسمن علیرضایی ـ بهار کریمی
* رتبه های درسی :
در کسب رتبه های درسی ، تمامی دانش آموزان با کسب رتبه ممتاز برتر شناخته شدند .
* مراسم سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران
در روز پنج شنبه 21/11/89 که مراسمی در سالن استخر سرکنسولگری ج .ا .ایران اجرا شد مهمانانی همچون جناب آقای یحیوی سرکنسول محترم ج .ا .ایران در کویته ، جناب آقای کریمی رئیس خانه فرهنگ ج .ا .ایران در کویته ، جناب آقای برشان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  در استان سیستان و بلوچستان ، نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در خبرگان رهبری  ، امام جمعه اهل سنت شهر سراوان و همچنین اولیاء دانش آموزان و گروه های موسیقی محلی استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند .
مراسم با اجرای دانش آموز عبداله زاده و قرائت کلام ا... مجید توسط بهار کریمی و ترجمه فارسی و انگلیسی یاسمن علیرضایی آغاز شد . سپس مدیریت مجتمع در جایگاه حضور یافتند و ضمن خیر مقدم به مهمانان فرا رسیدن سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند همچنین پیرامون مدارس ج .ا .ایران در کویته مطالب کوتاهی بیان داشتند .
پس از آن از سرکنسول محترم ج .ا .ایران در کویته جناب آقای یحیوی دعوت بعمل آمد و ایشان نیز پس از خیر مقدم به حضار مطالبی پیرامون انقلاب اسلامی بیان کردند .
در ادامه از آقای برشان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  در استان سیستان و بلوچستان دعوت به عمل آمد و ایشان با ابراز خرسندی از حضورشان در جمع فرهنگیان کویته سخنانی را بیان و تعداد 1700 جلد کتاب را به مدارس ج .ا .ایران در کویته اهدا نمودند که به زودی ارسال می نمایند .
در پایان سخنان آقای برشان و با حضور سرکنسول محترم و مدیریت مجتمع کیک سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب برش خورد .
سپس گروه موسیقی محلی برنامه شان را به اجرا در آوردند .
سرود « ای مجاهد » توسط گروه سرود مقطع راهنمایی و متوسطه مجتمع برگزار شد .
دکلمه دانش آموزان مریم شاهرخی و نرگس کریمی برنامه بعدی مراسم بود .
اخبار طنز توسط محمد صادقیان ، محمد مهدی خزایی و محمد حسن مرتضایی برگزار شد .
سرود دانش آموزان ابتدایی و مقاله دانش آموز بهار کریمی نیز به اجرا در آمدند .
در پایان جوایز و هدایای دانش آموزان توسط مدیریت مجتمع ، سرکنسول محترم و جناب آقای برشان اهدا شد .
سپس حضار برای ادای فریضه نماز ظهر به سالن الغدیر مراجعه نمودند و پس از آن جهت صرف ناهار مجدداً به سالن دعوت شدند .

در ضمن برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی در روزهای یکشنبه 17/11/89 دوشنبه 18/11/89 و سه شنبه 19/11/89 در مدارس تحت پوشش مجتمع های آموزشی ج .ا .ایران به اجرا در آمد که تصاویر و گزارش آن روی وبلاگ مدارس درج گردیده است . و نیز در این مراسم ها سرکنسول محترم ج .ا .ایران در کویته نیز حضور داشتند و از نزدیک شاهد اجرای برنامه ها بودند و به مناسبت سی و دومین بهار آزادی از طرف سرکنسول محترم به هر یک از دانش آموزان و همکاران بومی مدارس که بالغ بر 1700 نفر می باشند هدایایی اهدا گردید .



























































مدرسه سلمان فارسی














مجتمع خدیجه کبری (س) جشنواره غذا