۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

چکیده گزارش 6 ماهه

باسمه تعالی

زکوی یار می آید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی
باور کنیم که ماندنمان در کنار یکدیگر « محدود » است . پس بیاییم محبتمان را به یکدیگر « نامحدود » کنیم
یا مُقَلِبَ القُلوبِ وَ الاَبصار یا مُدَبِّرَ الَیلِ وَ النَّهار یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الاَحوال
حَوِّل حالَنا اِلی اَحسَنِ الحال
همکار محترم ، برادر بزرگوار ، خواهر گرامی ، دانش آموز معزز ؛ با سلام
بهار دل انگیز و نوروز باستانی 89 در حال آمدن است ، به فرموده امیر المومنین حضرت علی علیه السلام « هر روز که در آن معصیت نباشد عید است » ترک گناه ، تطهیر ظاهر و باطن ، نظافت لباس و خانه و محیط کار ، تغییر روش های غلط زندگی به روش های صحیح ، تجلیل از والدین ، دید و بازدید و صله ارحام ، اداء حقوق الناس ، راضی شدن از مردم و راضی نمودن دیگران که به عللی از ما ناراضی هستند ، شاد نمودن دلها با هدیه و بخشش ، عیادت مریض ، دستگیری از فقرا و مستمندان ، ذکر و توجه قلبی و لسانی به خداوند متعال و توسل به اهل بیت علیهم السلام و ... تماماً از اموری هستند که از علائم استجابت دعای ما هنگام سال تحویل و موجب تحول و تکامل در روح و نفس انسان می باشند .
بدینوسیله حلول سال نو و بهار پر طراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید طبیعت می باشد به شما بزرگوار و خانواده محترم تبریک و تهنیت عرض نموده سالی سرشار از شادی ، برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برایتان آرزو و ازحضرتش مسئلت می نماییم که حال ما را به احسن حال تبدیل نماید .


بنام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد
سال همت مضاعف ، کار مضاعف گرامی باد

یک نظام تعلیمی و تربیتی موثر و کار آمد و سازمان یافته ، منطبق بر نیاز های پیچیده و گسترده جامعه ، می تواند نقش مفیدی در حل بسیاری از مسائل و مشکلات ایفا نماید . اگر استعداد ها و روحیات به درستی هدایت شوند و امکان رشد و ترقی نوجوانان محصل در ابعاد تعلیمی و تربیتی فراهم شود ، بسیاری از معضلات حل شده و نیرو های جوان با خلاقیت و ابتکار ، خود راه را برای تعالی و پیشرفت خود و جامعه هموار خواهد کرد .
مدارس جمهوری اسلامی ایران در نواحی مختلف شهر کویته پاکستان من جمله مناطق علمدار رود و بروری با داشتن 1537 دانش آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا پایان مقطع پیش دانشگاهی از بزرگترین مجتمع های آموزشی و پرورشی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند می باشد که با یاری و نصرت خداوند و با تلاش و همت همکاران گرانمایه در سرپرستی محترم شبه قاره هند و همچنین عزیزان اعزامی در شهر کویته و سایر پرسنل فداکار عرصه مقدس تعلیم و تربیت در این سامان با نهایت اخلاص ، تمام توان خویش را صرف شکوفایی استعداد های بالقوه دانش آموزان عزیز نموده و قدم های موثری را در جهت تعالی و رشد علمی و فرهنگی آنان برمی دارند .
از عوامل موثر در موفقیت های کمی و کیفی این مجتمع می توان به موارد زیر اشاره نمود :
· بالا بودن کیفیت نظام آموزشی پویا و ارزشمند آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران .
· حضور دبیران متخصص و متعهد اعزامی که متاسفانه به مرور زمان کاهش یافته است .
· توجه خاص نظام آموزشی در امر تربیت انسانی ـ اسلامی که به شدت مورد علاقه ی اولیای دانش آموزان منطقه می باشد .
· دید و بازدید های مسئولان بلند پایه نظام ارزشمند جمهوری اسلامی از این مدارس جایگاه مجتمع آموزشی ج .ا .ایران را ارتقاء بخشیده و از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است .
· نظارت مستمر و دقیق بر فعالیت های آموزشگاه ها از سوی مدیریت مجتمع کویته و سرپرستی محترم شبه قاره .
· کیفیت خوب کتب درسی توأم با به روز بودن شیوه های آموزشی و اطلاعات علمی .
· علاقه مندی قابل توجه دانش آموزان و دبیران بومی در امر تعلیم و تربیت .
· مراجعه مسئولان و دبیران سایر مدارس فارسی زبان کویته جهت ثبت نام فرزندانشان در مدارس ج . ا .ایران که این قضیه به خودی خود دلیل روشنی است بر بالا بودن کیفیت آموزشی ـ تربیتی مدارس ج .ا .ایران در کویته چون آنان خودشان گردانندگان مدارسی در این شهر هستند و بر اساس اعتقادی که به مدارس جمهوری اسلامی ایران دارند فرزندان خویش را نه در مدارس خودشان بلکه در مدارس ج .ا .ایران می فرستند و خیلی هم از این وضع راضی هستند که این امر در ایجاد را بطه سالم بین مدارس منطقه نیز تاثیر خوبی گذاشته است .
اینک ضمن اظهار قدر دانی و امتنان مزید از نظام مقدس ج .ا .ایران اخصاً عزیزان فرهنگی در اداره کل مدارس خارج از کشور و همچنین سرپرستی محترم مدارس در شبه قاره که امکانات قابل توجهی را به خاطر پرورش فرزندان و آینده سازان جامعه اسلامی صرف فعالیت های آموزشی و پرورشی می نمایند و در جهت اهداف و آرمان های والای امام راحل (ره) که همانا کمک و مساعدت به مستضعفین عالم است از هیچ گونه سعی و تلاشی فروگذار نمی کنند . بدین وسیله چکیده ای از فعالیت های علمی و فرهنگی مجتمع آموزشی ج . ا .ایران در کویته به نظر مسئولین بزرگوار و اولیای محترم امور می رسانیم .
امید است با کمک پروردگار لایزال و با بهره گیری از رهنمودهای نیک مسئولان محترم آموزش و پرورش بیش از پیش دین خود را نسبت به آرمان های والا و با قداست امام و انقلاب ادا نماییم .
همچنین امیدواریم گزارش آتی که مبین قسمت هایی از عملکرد علمی ، تربیتی و فرهنگی مجتمع آموزشی کویته می باشد و در چندین بخش مترتب است ، بتواند تصویر کلی و روشنی را در مجموعه های آموزشی و پرورشی نشان دهد .

امیر مومنان خطاب به کمیل ابن زیاد فرمودند :
يا كميل ان رسول الله‏صلى الله عليه وآله ادبه الله وهو ادبني وانا اؤدب المؤمنين و اورث ادب المكرمين;

اى كميل! پيغمبر اكرم‏صلى الله عليه وآله را خدا تربيت كرد و آن حضرت مرا تربيت نمود و من نيز اهل ايمان‏راتربيت نموده و آداب پسنديده را به آنها ياد مى‏دهم.

الف ) فعالیت های آموزشی
فعالیت های مجتمع قبل از شروع سال تحصیلی :
1. از اواسط تیر ماه سال 88 با عنایت سرپرست محترم مدارس در شبه قاره جناب آقای خرازانی فضای آموزشگاه های مدارس بعد از حدود 10 سال رنگ آمیزی شد . این امر سبب شاداب سازی ، تمیزی و ایجاد روحیه طراوت در دانش آموزان گردید
2. در آغاز شهریور ماه همه کلاس ها ، اتاق ها ، نماز خانه ها ، کتابخانه ها ، آزمایشگاه ها ، سرویس های بهداشتی و مخزن های آب تمیز و شست و شو گردید . و سایلی که نیاز به ترمیم داشتند ، مرمت شدند .
3. حوزه امتحانات نهایی سوم متوسطه ، هماهنگ و داخلی مرتب و پارچه ها و پوستر های حاوی جملات آرامش دهنده و امید بخشی به در و دیوار حوزه ها نصب گردید .
4. ابلاغیه های عوامل اجرایی و مراقبین حوزه امتحانات نهایی شهریور ماه سوم متوسطه که از سوی سرپرستی محترم ارسال گردیده بود و همچنین تعیین مراقبین و عوامل اجرایی ، مسئول تکثیر و مطلع نمودن آنان در امتحانات هماهنگ و داخلی .
5. برگزاری امتحانات شهریور ماه به نحو مطلوب و بدون هیچگونه مانع و مشکل .
6. تصحیح اوراق امتحانی و تکمیل فرم ریز نمرات توسط دبیران مربوطه و ثبت در سیستم در اسرع وقت .
7. اعلام نتایج امتحانات شهریور و بررسی اعتراضات دانش آموزان .
8. اعلام زمان و شرایط ثبت نام به دانش آموزان و نصب آن در تابلوی اعلانات مدارس .
9. ثبت نام دانش آموزان طبق دستور العمل و شرایط وضع شده از سوی مجتمع با هماهنگی سرپرستی محترم در شبه قاره .
10. تعیین سازمانبندی مدارس و توزیع ابلاغیه به نیروها .


فعالیت های مجتمع در آغاز سال تحصیلی
1. پروژه مهر .
شاداب سازی محیط آموزشی از قبیل رنگ آمیزی و تر و تمیز کردن فضا ها ، تهیه ملزومات آموزشی اعم از میز ، نیمکت ، تخته و وسایل مورد نیاز ، نصب تزئینات و پارچه هایی جهت استقبال از دانش آموزان .
2. برپایی جشن آغاز سال تحصیلی .
3. ارسال ابلاغ موارد 19 گانه به مدارس تحت پوشش .
با توجه به دستور العمل پروژه مهر که قبلاً از سوی سرپرستی محترم شبه قاره دریافت شده بود .
4. تنظیم برنامه هفتگی با رعایت اصول و توصیه های مربوط به برنامه ریزی .

5. تفکیک دانش آموزان هر پایه بر اساس معدل و آمار و تعیین کلاس های آن .
6. تفکیک کتب درسی ارسالی از ایران بر اساس جدول آمار مدارس ج .ا .ایران در کل شبه قاره .
در ضمن کتب درسی طبق آمار مدارس ، بسته بندی و به سایر شهر های مختلف پاکستان ارسال گردید .
7. تنظیم دفاتر حضور و غیاب کارمندان ، دفاتر کلاسی و انضباطی برای دانش آموزان .
8. تشکیل جلسات شورای دبیران بصورت ماهانه و انتخاب نماینده دبیران در اولین جلسه شورای دبیران مدارس .
9. تشکیل شورا های دانش آموزی بر اساس انتخابات در میان دانش آموزان هر مدرسه .
10. تشکیل جلسه عمومی اولیاء و مربیان و انتخاب نمایندگان اولیاء و مربیان بر اساس رأی گیری در هر مدرسه .

11. تنظیم جدول پیش بینی زمان تشکیل جلسات شورای دبیران ، انجمن اولیاء و مربیان و ... که در طول سال انجام خواهد شد از هر مدرسه بصورت جداگانه .
12. دعوت از اولیای دانش آموزان ضعیف و مشکل دار جهت بررسی و یافتن ریشه ضعف و مشکلات آنان .
13. جمع آوری و ارسال برگ های امتحانات نوبت اول جهت بررسی توسط دبیران متخصص و سر گروه های آموزشی در مجتمع فجر .
14. تنظیم برنامه های امتحانات نوبت اول و ارسال به مدارس جهت اطلاع رسانی بموقع به دانش آموزان .
15. تلاش در جهت رعایت مقررات امتحانات و برنامه ریزی در جهت برگزاری امتحانات بطور سالم و رعایت امانتداری در این خصوص و سرکشی و نظارت از حوزه های امتحانی مدارس .
16. برقراری ارتباط با معلمین و دانش آموزان از طریق صندوق ارتباط با مدیریت مجتمع و اشراف بر فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس از طریق ناظر مدارس .
17. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مدیریت مجتمع با دانش آموزان مدارس .
این عمل با عث می شود تا دانش آموزان مستقیماً مشکلات و مسائل خود را با مدیر مجتمع در میان بگذارند و پاسخ های خود را دریافت نمایند که اکثر تقاضا های بچه ها و نیازمندی های مدارس تابحال بنحو مطلوب پاسخ داده شده است .
18. بررسی و تنظیم پرونده های دانش آموزان از نظر شرایط سنی و شرایط ... .
19. انجام انتخاب واحد دانش آموزان سال سوم متوسطه برای دروس افتاده .
20. ثبت نام و انتخاب واحد داوطلبان آزاد و ارسال مدارک آن به سرپرستی .
21. پی گیری وضعیت تحصیلی دانش آموزان از طریق لیست های دبیران و امتحانات ماهانه و نمرات مستمر کلاسی .
22. صدور کارنامه ماهانه و ارائه به اولیاء
این امر موجب گردیده تا دانش آموز از وضعیت درسی خود اطلاع پیدا نموده و معلم نیز به نقاط ضعف و قوت کار پی برده و در نهایت اولیای دانش آموزان نیز در جریان تحصیلی فرزندشان قرار می گیرند و مذاکرات لازم وارائه راهکارها ی متقابل بین خانه و مدرسه رقم می خورد این طرح از کار هایی بوده که در طی این دو سال در بین مدارس باب شده است و نتایج خوبی نیز حاصل گردیده است .
23. تشویق دانش آموزان برتر و ساعی با هماهنگی دبیران معمولاً در طول سال تحصیلی و در مناسبت های ضمن سال .
این تشویقات که شامل لوح های سپاس ، لوازم التحریر و ... می باشد به دانش آموزان اهدا می گردد . تا هم آنها پی به اهمیت درس خواندن و رعایت موازین و مقررات ببرند و هم زمینه ای باشد برای سایر دانش آموزان تا بر تلاش خود بیافزایند .
24. فعال سازی آزمایشگاه ها و تجهیز آنها .
این امر با انتخاب 2 نفر متصدی در مجتمع های توحید و خدیجه کبری و نیز در مجتمع های علامه اقبال و الزهرا (سلام ا... علیها) جهت رسیدگی به امورات آزمایشگاه و همچنین سعی در انجام آزمایشات کتب درسی جهت تعمیق یادگیری دانش آموزان انجام شده است . نیازمندی های این آزمایشگاه ها طبق لیست دبیران مرتبط با این فضا در حد مطلوبی فراهم گردیده و تا حال نیز فعالیت خوبی را ارائه داده است .

25. راه اندازی وبلاگ مجتمع و تشویق مدارس جهت راه اندازی وبلاگ .
با توجه به اینکه ارسال گزارشات و نحوه انعکاس عملکرد های مدارس باید بروز و بدون تأخیر باشد ، این طرح در بین مدارس ارائه گردید و باتوجه به الگوگیری از وبلاگ مجتمع کویته ، تمامی مدارس در حال حاضر دارای وبلاگ هستند و فعالیت های خود را روزانه در آن قرار می دهند و جهت هر گونه استفاده از آن در معرض دید ملاحظه کننده گان قرار می گیرد .
26. تشویق دانش آموزان برای شرکت در آزمون جامع ریاضی و علوم و همچنین کنکور آزمایشی .
27. برنامه ریزی برای آزمون تستی مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی و کنکور آزمایشی .
با توجه به اینکه مقطع متوسطه از مقاطع حساس آموزشی می باشد ، توجه بیش از حد مسئولین مدارس را به خود اختصاص داده است در همین زمینه یک نرم افزار تحت نام « آزمون یار» توسط مدیریت مجتمع کویته با هزینه بالایی تهیه گردیده و در خصوص استفاده بهینه از آن ، طرح آزمون تستی مقطع متوسطه در سطح شبه قاره ارائه گردید که تا حال دو مرحله آن با موفقیت سپری شده است . از جمله اهداف این طرح عبارت است از :
27 / 1 ـ آشنا کردن دانش آموزان با شیوه سوالات تستی .
27 / 2 ـ افزایش تلاش دانش آموزان در عرصه درسی و تحصیلی .
27 / 3 ـ افزایش سرعت در حل مسائل .
27 / 4 ـ آماده کردن هر چه بهتر دانش آموزان برای رویارویی با آزمون سراسری کشور .
28. معرفی وبلاگ مدیر مجتمع به همکاران و بحث آموزش ضمن خدمت و موضوع IT .
همانطور که میدانیم با رشد سریع و تصاعدی فناوری و افزایش سرسام آور اطلاعات و اکتشافات بشر ، دگرگونی جدی در وضع مراکز اشتغال ، کارخانه ها و مراکز صنعتی بوجود آمدکه سبب شده تا شرایط کار و چگونگی اشتغال افراد نیز تغییر کند . مراکز اشتغال زای جدید ، نیازمند کارمندانی با آگاهی بیشتر و تخصص قویتر را می طلبد که ماده خام آن از سوی مراکز تحصیلی فراهم می آید . لذا مجتمع آموزشی کویته بنا بر تقاضای روز طرح آموزش ضمن خدمت از طریق اینتر نت را نیز پیاده نموده است . مطالب بسیار جالب و پربار از کتاب « مدیریت و کلاسداری جذاب » در وبلاگ مدیریت مجتمع قرار گرفت . و طی ابلاغ به همکاران جهت مراجعه به این سایت و بهره گیری از کتاب مذکور که در پایان از آن آزمون بعمل می آید و کسانی که موفق به احراز نمره مطلوب شوند در ساعات ضمن خدمت همکاران محسوب می گردد . اجرای این طرح توفیق اجباری است جهت نیل به اهداف ذکر شده و افزایش اطلاعات و توانایی همکاران .
29. ارائه طرح سوال توسط همکاران بومی .
جهت آشنا شدن بیشتر همکاران با نحوه طرح سوال ، این مهم در نوبت های اول و دوم سال تحصیلی به آنها وا گذار گردید . پس از جمع آوری سوالات ، توسط دبیران اعزامی در مجتمع کویته مورد ارزیابی قرار می گیرد .بحمدالله دبیران بومی در این زمینه نیز رشد خوب داشته اند و سوالاتی که طرح نموده اند با در نظر داشت بارم بندی و بودجه بندی کتب درسی و سایر موارد لازم در طرح سوال ، توانایی لازم را کسب نموده اند .

30. طرح نظارت بر فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس از طریق راهنمای تعلیماتی و عوامل اجرایی مجتمع مرکزی .
بموجب این طرح فعالیت های آموزشی مدارس با دقت و حساسیت خاصی تعقیب می شود و کلیه همکاران خود را موظف می دانند تا بهترین تدریس را در کلاس درس ارائه دهند و از آنجا که روند فعالیت ها مورد ارزشیابی قرار می گیرد هر یک از همکاران می کوشند تا از سایرین عقب نمانند .
31. تشکیل کلاس های ضمن خدمت در روز جمعه هر ماه .
برگزاری کلاس های ضمن خدمت برای معلمان بومی توسط مسئولین و دبیران اعزامی یکی از کارهای ارزشمندی است که جهت رفع نواقص در مسائل آموزشی مدارس صورت گرفته است . معلمین نیز با وجود مشغله ی فراوان با توجه به نیازمندی خود در جهت به روز در آوردن اطلاعات و معلومات مشتاقانه در این جلسات شرکت می نمایند .

32. تشکیل کلاس های نهضت سواد آموزی .
کلاس های نهضت سواد آموزی در مدارس بر اساس تقاضای اولیای دانش آموزان که همواره مورد استقبال هر دو طرف می باشد دایر گردیده است .این اقدام در تقویت آموزش زبان فارسی در بین خانواده ها تاثیر عمیقی ایجاد نموده است .
33. افتتاح کارگاه های کامپیوتر و تجهیز آنها .
با توجه به نیاز شدید جامعه امروزی در داشتن توان استفاده از ابزارهای نرم افزاری در جهت برقراری ارتباط با جهان پیرامون خود و همچنین تقاضای اکید دانش آموزان مدارس در خصوص راه اندازی کارگاه های کامپیوتر و عنایت بی دریغ مسئولین محترم دفتر مدارس خارج از کشور و همچنین سرپرستی محترم مدارس در شبه قاره ، در سال گذشته دو باب کارگاه کامپیوتر در دو منطقه علمدار و بروری برای مجتمع های علامه اقبال و الزهرا سلام ا... علیها ـ توحید و خدیجه کبری سلام ا... علیها با 9 دستگاه کامپیوتر جدید با سائر تجهیزات از قبیل میز ، صندلی ، محافظ برق (ترانس) کفپوش و پرده افتتاح گردید . با توجه به عنایت بی دریغ سرپرست محترم مدارس در شبه قاره جناب آقای خرازانی در سفری که در بهمن ماه 88 به کویته داشتند پس از بازدید از مدارس ، دستور ایجاد کارگاه کامپیوتر برای مدارس رسول اکرم صلی ا... علیه و آله و سلمان فارسی را نیز صادر نمودند . که هم اکنون این کارگاه راه اندازی شده و در خدمت علاقه مندان قرار گرفته است .

ب ) فعالیت های پرورشی
1. اجرای مراسم آغاز سال تحصیلی (پروژه مهر )
1/1 . در سال تحصیلی جدید ، بهار دانش با عید بزرگ مسلمانان یعنی عید فطر توأم گردیده بود و تقارن این دو شادی ، مراسم بازگشایی مدارس را شور و نشاط دیگر بخشیده بود .
برنامه افتتاح مدارس با حضور معلمان و دانش آموزان و انجمن های اولیاء و مربیان مدارس در حالی برگزار گردید که پلاکارد ها و پارچه های خیر مقدم به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در جایگاه های مناسب نصب گردیده بود .
2/1 . به صدا در آمدن زنگ مدارس توسط سرپرستان مدارس و تبریک و تهنیت آنان به مناسبت بازگشایی مدرسه و همچنین قبولی طاعات و عبادات همه در ماه ضیافت الله و توصیه های پیرامون رعایت مقررات و پرداختن به درس و عشق و ... .
3/1 . قرائت متن پیام سرکنسول محترم ج .ا .ایران در کویته به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید .
گوشه ای از پیام سرکنسول محترم جناب آقای آرین نژاد :
« تقارن بهار دانش با بهار بینش و عید مهر و مهرورزی با عید رمضان را به تمامی دست اندر کاران تعلیم و تربیت بویژه معلمان و دانش آموزان پر تلاش و سخت کوش تهنیت و شادباش می گویم و امیدوارم در این ایام مبارک ، مشام جانتان با نسیم روحانی مهر عطرآگین شده باشد . بی گمان تمام خواستن ها و باید ها ، گزیر و گریزها زمانی عینیت می یابد که بدانیم جایگاه تحقق آن فضای تعلیم و تربیت و بستر آموزش و پرورش است . بنا بر این معلمان با زمزمه محبت و هجی کردن مهرورزی و دانایی نسل نو را برای رسیدن به اهداف مقدس و متعالی جمهوری اسلامی شکوفا و محیا می نمایند . متعاقباً از دانش آموزان عزیز می خواهم که قدر این ایام را بدانند و لحظه ای از علم آموزی و معرفت اندوزی غافل نشوند و پاسدار حرمت معلمان خود باشند . بنده در اینجا فرصت را مغتنم شمرده و به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در کویته مراتب تقدیر و سپاس خود را از دولت دوست و برادر ، پاکستان بخاطر موافقت و همراهی در اداره ی مدارس بومی اعلام می نمایم . درپایان سخن مجدداً بازگشایی گلستان تعلیم و تربیت را به تمامی فرهنگیان ، دانش آموزان و والدین گرامی تبریک و شادباش می گویم و امیدوارم در پناه خدای قادر متعال سال خوش و موفقی را پیش رو داشته باشید .»
4/1 . قرائت متن پیام مدیر مجتمع آموزشی بمناسبت بازگشایی مدارس .
بخش هایی از پیام مدیریت مجتمع در کویته :
« بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم»
« طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری فرمودند ، ضمن تاکید بر عمل به فرمایشات معظم له در تمام زمینه ها ، سال جدید تحصیلی و جشن مهر و بازگشایی باب تعلیم و تربیت رسمی را بر شما همکاران سختکوش و پرتلاش مبارک باد می گویم . شمایی که حرفه معلمی ، شغل ، عشق و تمام زندگی تان است . شمایی که تمامی کودکان معصوم و نوجوانان عزیز را فرزند خود می دانید . شمایی که از من و منیت بدر آمده اید و به ما پیوسته اید . زندگی فراز است و نشیب . زندگی سفید است و سیاه و هنر زندگی کردن در شناخت است . شناخت خود ، شناخت و درک دیگران و سعی در ساختن . بیایید همه باهم تصمیم بگیریم که بسازیم . کودک تو فرزند من است و همه دانش آموزان فرزندان ما و ما همه باهم باید در پرورش این گل های زندگی بکوشیم . »
5/1 . عبور دانش آموزان از زیر قرآن و هدایت آنان به کلاس های درس .
2. برگزاری جشن روز جهانی کودک و اهدای هدیه به کودکان .
3. تشکیل گروه های سرود برای اجرای مراسم های ضمن سال .
4. برپایی مراسم ها و ایام ا... ها بصورت فعال در مدارس .
5. بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی .
به همین مناسبت فضا های کتابخانه مدارس غبار روبی و گرد گیری شدند و دانش آموزان عزیز و معلمین بزرگوار هر کدام در خور وسع و توان به کتابخانه مدارس کتاب هدیه نمودند . همچنین نمایشگاه های زیبایی از کتب مختلف در مدارس برگزار گردید . یکی دیگر از فعالیت هایی که در کتابخانه ها انجام گرفت لیست برداری ، شماره گذاری و تنظیم کتب کتابخانه ها بود .

6. تشکیل ستاد اقامه نماز .
به منظور تشویق و ترغیب دانش آموزان به ادای این فریضه الهی بصورت دسته جمعی و شرکت در نماز جماعت و فضیلت نماز جماعت ، همه روزه پس از مراسم ظهر گاهی دانش آموزان در صف های منظم و به امامت یکی از مسئولین مدارس این مهم را بجای می آورند .
7. برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی .
به منظور مشارکت دانش آموزان در امورات جاری مدرسه و نهادینه کردن مقررات آموزشگاه و استفاده از نظرات و پیشنهادات دانش آموزان همه ساله در آبانماه انتخابات شورای دانش آموزی انجام می گیرد . قبل از برگزاری انتخابات معمولاً کاندیدا ها دست به تبلیغات گسترده ای در سطح مدرسه می زنند که این امر با نصب پوستر های کاندیدا و ارائه کارکرد های وی در معرض دید همه گان قرارمی گیرد . سپس در موعد مقرر کلیه دانش آموزان در صف های منظم در سر صندوق های رأی حاضر شده و پس از دریافت برگ رأی معتبر از آموزشگاه جهت جلوگیری از هر گونه تخلف احتمالی ، به کاندید مورد نظر خود رأی می دهند . در پایان امر با حضور کلیه کاندیدا ها و عوامل اجرایی مدرسه ، آرای شمارش شده و مطابق با دستور العمل اجرایی شورای دانش آموزی منتخبین معرفی و اعلام می گردند جالب است در برخی مدارس اعضای منتخب شورای دانش آموزی از هواداران خود و کلیه معلمین پذیرایی بعمل می آورند .

8. بزرگداشت 13 آبان ، روز دانش آموز و تسخیر لانه جاسوسی و تبعید حضرت امام (ره) .
9. جلسات متعدد با شورای دانش آموزی مدارس .
10. تشکیل کمیته بهداشت در مدارس .
11. تشکیل کمیته انضباطی و مشارکت دانش آموزان در برقراری نظم و انضباط .
12. مراسم شهادت امام جعفر صادق علیه السلام .
13. برگزاری جشن میلاد امام رضا علیه السلام .
14. برگزاری مسابقه بزرگ غدیر در سطح دانش آموزان ، اولیاء و همکاران و اهداء تندیس غدیر به عنوان هدیه به 90 نفر
15. مراسم استقبال از سرپرست محترم مدارس ج .ا.ایران در شبه قاره هند .
حضور سرپرست محترم مدارس در شبه قاره هند جناب آقای خرازانی به مدارس همواره موجب خیر و برکت بوده است چون ایشان ضمن بازدید از فضا های آموزشی و نحوه عملکرد مدارس ، ضمن تشویق و ترغیب دانش آموزان به درس و مشق و هدایت معلمین جهت ارائه خدمت بهتر و همچنین رفع نیازمندی های مدارس اقدامات مفید و شایسته ای را انجام داده اند . که جا دارد برای ایشان و تمامی خدمت گذاران به اسلام و مسلمین آرزوی توفیق مزید و دعای خیر بنماییم .
16. مراسم عزاداری بمناسبت شهادت امام محمد تقی علیه السلام .
17. انتشار نشریه ماهانه از طرف شورای دانش آموزی مدارس با هماهنگی مربیان محترم پرورشی .
18. نشست با مشاوران تحصیلی و تربیتی مدارس برای فعال سازی مشاوره در سطح مدارس .
19. برگزاری مراسم شهادت امام محمد باقر علیه السلام .
20. برگزاری دعای عرفه و روز نیایش . با حضور اولیاء و کلیه دانش آموزان و جشن عید قربان .
21. برگزاری مراسم با میلاد سعادت امام هادی و برنامه های مولودی .
22. برگزاری جشن بزرگ عید ولایت و امامت در کلیه مدارس با حضور کلیه اولیای گرانقدر دانش آموزان و اهداء جایزه به برترین های درسی و تربیتی .
23. برگزاری مراسم سوگواری در ایام محرم .
قبل از فرا رسیدن ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام فضا های راهروها و حیاط مدارس و دیوار سیاه پوش و شعار هایی در خصوص بزرگداشت ایام محرم مرتب گردید و برنامه های گوناگونی همچون عزاداری ، نوحه خوانی و سینه زنی و صحبت و سخنرانی پیرامون آشنایی دانش آموزان با نهضت حسینی در دهه محرم و همچنین قرائت زیارت عاشورا تا اربعین حسینی در مراسم آغازین مدارس با در نظرداشت وقت و زمان انجام می شد . بمناسبت همین ایام نذوراتی که از طرف مدارس با مشارکت دانش آموزان تهیه شده بود من جمله : آش نذری ، شیربرنج ، بریانی بین دانش آموزان و همکاران توزیع گردید .

24. برگزاری ایام ا... دهه فجر .
1/24 . دهه مبارک فجر همه ساله با شور وشوق فراوانی در مدارس با اجرای برنامه های متنوعی از قبیل آذین بندی فضا ها و راهروهای مدارس و کلاس های درس ، اجرای سرود ، شعر ، دکلمه ، ایراد خاطره های دوران انقلاب توسط دبیران اعزامی و ... هر روز در مراسم آغازین مدارس با در نظر داشت وقت و زمان برگزار می گردد .
2/24 . برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی دهه مبارکه فجر .
3/24 . برپایی مراسم 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران . با توجه به برنامه ریزی های لازم که قبل از آغاز دهه فجر در مجتمع مرکزی با سرپرستان مدارس صورت می گیرد ، ستاد برگزاری مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس تشکیل می شود . این ستاد ضمن پی گیری روزانه برنامه های دهه فجر موظف است تا بهترین برنامه ها را از بین آنها انتخاب نموده و در روز مراسم عمومی گلچین برنامه ها اجرا می شود . امسال مراسم جشن پیروزی انقلاب حال و هوای دیگری داشت زیرا این جشن ها در خارج از فضای آموزشگاه ها و در تالار های نزدیک مدارس برگزار گردید . چون هم برای دانش آموزان تازگی داشت و هم اینکه کیفیت برگزاری مراسم بسیار بالا بود .

25. مراسم رحلت جانگداز پیامبر گرامی اسلام صلی ا... علیه و آله و سلاله ی پاک آن حضرت امام جعفر صادق علیه السلام .
26. ویژه برنامه شهادت حضرت امام رضا علیه السلام .
27. ویژه برنامه سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و آغاز امامت حضرت ولیعصر عج ا... تعالی فرجه .
28. مراسم بزرگ میلاد پیامبر اکرم صلی ا... علیه و آله و گرامیداشت هفته وحدت .
بمناسبت هفته وحدت برنامه ایراد سخن توسط دانش آموزان و ایجاد انگیزه در دانش آموزان و قدرت حضور در مقابل جمع و ایراد مطلب ، مسابقه سخنرانی توسط دانش آموزان تحت عنوان پیامبر رحمت و دوستی انجام شد که در مراسم جشن میلاد به برترین ها جوایزی به رسم یادبود اهداء گردید .
29. ویژه برنامه گرامیداشت روز شهدا در مدارس .
30. برگزاری جشن فارغ التحصیلی برای اولین بار در سطح مجتمع که با استقبال چشم گیر دانش آموزان و معلمین همراه بود .
31. اهداء 250 دست لباس دوخته شده به دانش آموزان از سوی سرکنسول محترم ج .ا .ایران در کویته .

ج ) اداری و مالی
1. اجرا طرح شاداب سازی مدارس و رنگ آمیزی ساختمان های مدارس تحت پوشش .
2. تجهیز کارگاه کامپیوتر و برنامه ریزی جهت استفاده هرچه بیشتر از امکانات موجود .
3. افتتاح کارگاه کامپیوتر مدارس رسول اکرم صلی ا... علیه و آله و سلمان فارسی .
4. خرید تجهیزات آزمایشگاهی و اختصاص متصدی آزمایشگاه به مدارس .
5. خرید ملزومات و وسایل ورزشی ، دفتری ، اداری و پرورشی برای مدارس .
6. خرید ویدیو پرژکتور .
7. خرید 3 دستگاه ویدئو سی دی .
8. خرید سه دستگاه ضبط صوت برای مدارس .
9. خرید یک دستگاه موتور سیکلت جهت مجتمع .
10. برنامه ریزی جهت پرداخت هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی که از منطقه بروری به منطقه علمدار می آیند
11. خرید 4 تخته قالی 12 متری ـ 10 موکت 11 متری برای مدارس .
12. خرید جانماز برای جشن تکلیف دانش آموزان پایه سوم ابتدایی .
13. برنامه دیدار سرپرستان مدارس با سر کنسول محترم ج .ا .ایران در کویته .
طبق برنامه ریزی قبلی این دیدار به مناسبت عرض تبریک دهه مبارکه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران خدمت سرکنسول محترم ج .ا .ایران در کویته جناب آقای آرین نژاد صورت گرفت . یکنفر از همکاران به نمایندگی از سایر حضار مراتب تقدیر و تشکر خود را از نظام مقدس ج .ا .ایران و خدمات شایسته و ارزشمند مجتمع آموزشی ج .ا .ایران در کویته اخصاً پشتیبانی های ایشان از مدارس را که موجب تعمیق پیوند برادری ، بین ملت ها گردیده تقدیم نماینده ی محترم ج .ا .ایران نمود . سرکنسول محترم نیز ضمن فرمایشات خود جهت پر بار شدن بیشتر فعالیت ها در مجتمع و همچنین جهت دانش افزایی معلمین ضرورت استفاده از کلاس های ضمن خدمت را امری مغتنم برشمرد و بیان داشتند باید مدارس ج .ا .ایران از هر لحاظ برای دیگران باید بعنوان نمونه و الگو باشد . در این دیدار و با توجه به فرصت پیش آمده ، یک سری تقاضا از قبیل بحث بورسیه تحصیلی و تبادل دانشجو صورت گرفت که ایشان با سعه صدر اشاره داشتند که این امور را پی گیری خواهند نمود .
14. تشکیل جلسات مختلف با سرپرستان مدارس .
15. پی گیری مسائل و مشکلات دانش آموزان بومی (بورسیه تحصیلی ، تائید مدارک ، پذیرش در دانشگاه و ...)
16. اقدامات لازم جهت پرداخت بموقع حقوق همکاران .
17. رایزنی ها با سرکنسول افغانستان در کویته و همچنین رئیس آموزش و پرورش کویته برای حل مشکلات دانش آموزان جهت ادامه تحصیل .
18. تشریف فرمایی سفیر محترم ج .ا .ایران در پاکستان جناب آقای شاکری به کویته و مجتمع مرکزی .

19. برگزاری جلسات عمومی با کلیه همکاران مجتمع .
در این گرد همایی ها معمولاً ضمن انتقال معلومات و نکات مهم آموزشی و پرورشی به معلمین و ارائه راهکارهای جدید آموزشی به آنها از عوامل اداری ، آموزشی و خدماتی که فعالیت آنها نسبت به بقیه برتر بوده است با اهداء لوح سپاس و وجه نقد تقدیر بعمل می آید که این امر موجب تحرک و پویایی در بین همکاران می گردد .
السلام علیک ایهاالعلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب
سلام بر تو ای پرچم افراشته و ای دانش ریخته و انباشته
و ای فریادرس بی کسان و درماندگان و ای رحمت بی کران، وعده ای خالی از دروغ و همراه با راستی و صدق
والسلام علیکم
کرامت کاظمی
مدیر مجتمع آموزشی ج .ا .ایران در کویته پاکستان
فروردین ماه 1389

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر