۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

برگی از تقویم


رحلت شيخ عباس قمی  ( ثقةالمحدثين )  در سال 1359 هجری قمری
خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:
ولادت :
شيخ عباس قمی  معروف به ثقة المحـدثيـن به سال 1296 هجری قمریدر شهر مذهبی قم چشـم به جهان گشود. پدر او حاج محمد رضا قمی  از اشخاص متديـن و با فضيلت شهر قـم به شمار می  رفت. شيخ عباس دوران كـودكی و نـوجـوانی را در زادگاهـش گذراند.
تحصيلات :
شيخ عباس مقدمات علـوم را در مـوطـن خـود از محضر اساتيد مختلف و اكابـر وقت فرا گرفت ولـی روح بلنـد آن بزرگـوار به آن حدود قانع نشده برای كسب دانـش و معرفت بيشتر، آماده عزيمت به نجف اشرف گرديد و در سال 1316 هجری قمریراهی ديار نـور و قديمی  تريـن حـوزه علـوم اسلامی  گرديد. در بدو ورود به زيارت بارگاه منـور امام همام و پيشـوای شهيـدان تاريخ شتافت و در كنار تربت پاكـش قرار گرفت و آرزوهای دلـش را به محضر مقتدای خود عرضه نموده و عنايت و تـوجه خاص آن حضرت را برای استمرار راهـی كه در پيـش داشت درخواست نمود.
او در حـوزه نجف از درس اساتيـد متعدد بهره های وافر برد و در روايت، فقه و اصـول، تفسيـر و كلام و حديث و غير آنها متبحر گرديد.
اساتيد :
آقا ميرزا علی محدث زاده ( متـوفی 1396 هجری قمری) فرزند گرامی  شيخ عباس قمی  در مقـدمه كتاب (تتمة المنتهی) در ايـن باره چنيـن نگاشته است : مرحـوم والـد به نجف اشرف هجرت فرمـود و از آنجا كه علاقه زيادی به احاديث مـرويه از اهل بيت عصمت و طهارت داشت، و رسـم ديريـن بزرگان و دانشمندان چنيـن بـوده كه برای فرا گرفتـن علـم حـديث سفرها می  كردند و رنج ها می  بردند، ايشان نيز چنين كرد و شاگردی خاتـم المحدثيـن حاج ميرزا حسيـن نـوری را اختيار كرده و مدت زيادی نزد آن دانشمند بزرگ به كسب علـم پرداخت و بسيار ملازم استادش بوده است.
تأليفات :
شيخ عباس قمی  تأليفات بسياری دارد كه بعضی از آنها عبارتند از :
1 ـ فـوايد الرجبية.
2 ـ الـدرة اليتيمية.
3 ـ هداية الزايری.
4 ـ اللئالـی المنثـورة.
5 ـ الفصـول العلية فی المناقب المرتضـوية.
6 ـ حكمة بـالغة .
7 ـ غاية القصـوی فـی ترجمة عروة الوثقی .
8 ـ التحفة الطـوسية .
9 ـ نفـس المهمـوم.
10 ـ الانـوار البهية.
11 ـ رسـاله ای در گنـاهـان كبيـره و صغيـره.
12 ـ منازل الاخـرة.
13 ـ رسـاله دستـور العمل حضـرت سيد الشهدا (عليه السلام).
14 ـ چهل حديث .
15 ـ هداية الاحباب.
16 ـ فوايد الرضوية.
17 ـ بيت الاحزان فی مصـايب سيـدة النسـوان .
18 ـ تتمة المنتهی.
19 ـ فيض القـدير.
گفتار بزرگان :
علامه شيخ آقا بزرگ تهرانی در باره ايشان می  فرمايد : ايشان را انسانی كامل و مصداق دانشمندانی فاضل يافتم به صفات پسنديده و آراسته بود، اخلاق ستوده داشت و دارای تواضع فراوانی بود از تقوای بسيار و زهد فراوان برخوردار بود به همنشينی با او مدت ها انس گرفتم و روحم با روح او در آميخت. (اعلام الشيعة جزء اول صفحه 99).
علامه شيخ عبدالحسين امينی در مورد او می  گويد : او از نوابغ و بزرگان علم حديث است و در فن تأليفات در عصر حاضر مقام ارجمندی را احراز نموده و خدمات او در اين راه بر احدی پوشيده نيست .(الغدير جلد اول صفحه 157).
محقق بزرگوار ميرزا ابوالحسن شعرانی می  گويد : وی اديبی با ورع محدثی خبير و مطلع و در ضبط مطالب دقيق و در فارسی و عربی فصيح و مردی با ذوق و خالی از تعصب و شجاع بود. او سخن حق را از هر كس می شنيد می گرفت (مقدمه كتاب دم المسجوم ).
مرحوم مدرس تبريزی صاحب ريحانة الادب در كتاب خود می  نويسد : حاج شيخ عباس بن محمد رضا ابی قاسم از افضال علمای عصر حاضر، عالم فاضل كامل محدث متتبع و ماهر بود .(ريحانة الادب جلد 4) .
وفات :
حاج شيخ عباس قمی  پـس از عمری زنـدگـی پـر بار همراه با عزت و عظمت در شب سه شنبه بيست و سـوم ماه ذيحجه 1359 هجری قمریاز ايـن جهان رخت بـر بست و به سـوی منزل جاودان كوچ كرد.
عاشقان خاندان عصمت و طهارت بـر سـر و سينه زنان تابـوت او را بـر دوش گـرفته و با احترام و شكوه خاصی به طرف صحـن مطهر امير مومنان حضرت علی (عليه السلام) تشييع كردنـد مرجع عاليقـدر جهان تشيع مرحـوم حاج سيد ابـوالحسـن اصفهانـی بر جنازه اش نماز گزارد سپـس پيكر پاك آن مرحـوم بنا به وصيت خـودش در صحـن مقـدس مرتضـوی در كنار آرامگـاه استـادش به خـاك سپـرده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر