۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

اولین جلسه عمومی همکاران مجتمع آموزشی ج .ا .ایران در کویته در سال تحصیلی جدید

باسمه تعالی
روز جمعه مورخ 16/7/89 اولین جلسه عمومی همکاران مجتمع آموزشی ج .ا .ایران در کویته در محل آموزشگاه توحید و خدیجه کبری (سلام ا... علیها) برگزار شد .
در ابتدا ، جلسه با تلاوت کلام ا... مجید متبرک گشت و سپس مدیریت مجتمع سخنانی را ایراد نمودند که فهرست وار به ان می پردازیم :
تسلیت پیرامون شهادت همکاران گرامی استاد جلیل احمد امیری و سید عباس زیدی و دانش آموز عزیز قاری مصطفی محمدی .
تبریک به مناسبت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها.
یاد آوری روز جهانی کودک .
آغاز سال تحصیلی و تلاش برای جلب رضای خداوند .
حقیقت تاثیر کلام معلم .
برخورد خوب و محترمانه و حفظ حقوق دانش آموزان .
حضور در کلاس همراه با آگاهی و مطالعه همچنین استفاده از تجربیات دیگران .
افزایش حقوق .
تلاش بیشتر همکارانی که در دونوبت تدریس دارند مخصوصاً در نوبت دوم .
انضباط و رعایت مقررات .

در پایان جلسه نیز آزمون مدیریت و کلاس داری جذاب از همکاران بعمل آمد .


به نام خدا

دفترچه سؤالات
آزمون تستی ( دوره ی ضمن خدمت )
از کتاب مدیریت و کلاس داری جذاب

به آدرس :
www.kazemi 1343.blogsky.com

مجتمع آموزشی ج . ا . ایران در کویته
مهر ماه 1389

تعداد سؤال : 100
مدت زمان پاسخ : 90 دقیقه


تعداد سؤال : 100 زمان پاسخ : 90 دقیقه
به نام خدا
آزمون تستی ازکتاب مدیریت و کلاس داری جذاب
به چه معلمانی ،معلمان با دیسیپلین ( با انضباط ) گفته می شود ؟
الف : معلمانی که سروقت در کلاس ومدرسه حاضرمی شوند □ ب : معلمانی که رفتار مناسبی با کارکنان مدرسه دارند □
ج : معلمانی که قدرت اعمال نفوذ دردانش آموزان را دارند □ د : معلمانی که طرح درس مناسبی برای ارائه ی درس دارند □
2 .استفان کووی اعتماد را به چه چیزی تشبیه کرده است ؟
الف : او می گوید : اعتماد همچون باور ویقین معلم به دانش آموزان است □ ب : او می گوید : اعتماد میزان رابطه ی معلم به دانش آموزان است □
ج : او می گوید : اعتماد همچون حساب پس انداز است □ د : همه موارد درست است □
3 . فرمندی در دو مرحله اتفاق می افتد . اول مرحله ی ............. و دوم مرحله ی ............. .
الف : عمل آمدن – جذابیت □ ب : جذابیت – عمل آمدن □ ج : فعالیت – برداشت □ د : تلاش – برداشت □
4 . شخصیت معلم چگونه آشکار می گردد ؟
الف : ظاهر معلم □ ب : طرز سخن گفتن □ ج : چگونگی عملکرد □ د : روش تدریس □
5 . دانش آموزان خردسال خواستار چه نوع معلمانی هستند ؟
الف : مهربان □ ب : خلاق □ ج : با جدیت □ د : بشاش □
6 . آموزشی که قادر است اغلب موانع و مشکلات مربوط به آموزش و یادگیری را فراهم نماید ................ نام دارد ؟
الف : آموزش جذاب □ ب : آموزش به شیوه ی عملی □ ج : آموزش به شیوه ی سینرژی □ د : آموزش مستقیم □
7 . در چه نوع از کلاس هایی مشکل انضباطی بسیار کم به چشم می خورد ؟
الف : کلاس هایی که یاد گیری کیفی ورضایت بخش است □ ب : کلاس هایی که معلم محوری است □
ج : کلاس هایی که به دانش آموزان انرژی داده تا از فعالیت های مدرسه لذت ببرند □ د : الف و ب □
8 . دو امری که کاملاً نردیک به هم بوده وهر دو بخشی از فرایند معلمی می باشد ، کدام گزینه است ؟
الف : انضباط و آموزش □ ب : کتاب و وسائل □ ج : وسایل و امکانات □ د : فضای مناسب وتسهیلات □
9 . آموزش و انضباط چه موقع به حد اعلی خود می رسد ؟
الف : زمانی که خلاف طبیعت دانش آموزان باشد □ ب : زمانی که در جهت طبیعت دانش آموز باشد □
ج : زمانی که مقررات آموزشی حفظ شود □ د : زمانی که تمرکز حواس در دانش آموز ایجاد شود □
10. بزرگترین عادات افراد موفق در چیست ؟
الف : دیگران را بفهمند پیش از آنکه دیگران اورا وادار به فهم خود کنند □ ب : دیگران او را وادار به فهم خود کنند □
ج : دیگران را وادار به فهم خود کنند قبل از آنکه دیگران را بفهمد □ د : همه ی موارد درست است □
11 . کدام یک از موارد زیر جزء چهار گام اصلی یا ارزش ساختن درس ومدرسه توسط معلم نیست ؟
الف : دادن انرژی به دانش آموزان □ ب : مراحل یادگیری توأم با نشاط و سرگرمی □
ج : جالب بودن مطالب مورد آموزش □ د : برآورده کردن انتظارات سطحی □
12 . یک ضرب المثل چینی در مورد لبخند چه می گوید ؟
الف : فرد بدون لبخند سالم نیست □ ب : لبخند تا زمانی که ظاهر نشود ارزش ندارد □
ج : فردی بدون لبخند نمی تواند دکانی باز کند □ د : یک لبخند ساده هزینه ای در بر ندارد اما سود فراوان دارد □
13 . پیام واقعی معلم در کلاس توسط ................ معلم با دانش آموزان به آنان منتقل می گردد .
الف : اخلاق □ ب : رفتار □ ج : صحبت کردن □ د : هیچکدام □
14 . معلم اگر خطاهایی در خارج از کلاس داردباید تمام وجوه مثبت خودرا در کلاس به نمایش بگذارد.
الف : این توجیه برخلاف اصول صداقت می باشد □ ب : این توجیه عین اصول صداقت است □
ج : این توجیه هلاف روش معلمی است □ د : این توجیه عین روش معلمی است □




15 . پاسخ معلم هنگام ارتکاب خطا از سوی دانش آموز باید متوجه کدام مورد باشد ؟
الف : خطایش را تذکر دهد □ ب : به موقعیت وحل مسأله بپردازد □ ج : تنبیه وسرزنش نماید □ د : همه ی موارد درست است □
16 . کدام مورد به معلومات عمیق دانش آموزان در کلاس درس می انجامد ؟
الف : آرامش و سکوت دانش آموزان □ ب : تبادل اطلاعات بین معلم ودانش آموزان □
ج : توضیحات مکرر درس از سوی معلم □ د : الف و ب درست است □
17 . کدام گزینه جزء انتظارات عمیق دانش آموزان شمرده می شود ؟
الف : شاداب نگه داشتن کلاس □ ب : آموزش و تدریس مناسب □ ج : ایجاد ارتباط کلامی یکسان □ د : الف و ج □
18 . هنگام صحبت با دانش آموزان چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟
الف : مغرور نباشیم □ ب : شنونده ی خوبی باشیم □ ج : فرصت صحبت به دانش آموزان بدهیم □ د: همه موارد □
19 . این جمله : « لبخند در یک لحظه ظاهر می شود اما آثار آن برای همیشه می ماند » از کیست ؟
الف : دیل کارنگی □ ب : استفان کووی □ ج : ویکتور هوگو □ د : هیچکدام □
20 . چه چیزی در کلاس داری جرقه ی مناسب سینرژی را روشن می کند ؟
الف : همفکری با دانش آموزان □ ب : برخورد خوب □ ج : تلاش □ د : پیام و کلمه ی مناسب در زمان مناسب □
21 . به غیر از اعتماد چه عنصر مهمتری برای تولید کردن سینرژی در دانش آموزان است ؟
الف : به تفریح بردن □ ب : شوخی کردن □ ج : گروهی کار کردن □ د : ارتباط خوب و دو طرفه داشتن □
22 . مؤثرترین راه در پیشبرد امر یادگیری ................. است .
الف : تبادل اطلاعات □ ب : دادن معلومات □ ج : سخنرانی خوب □ د : دادن مشق زیاد □
23 . این دو جمله زیبا از کیست ؟
- یک لبخند ساده هزینه ای ندارد اما سودی فراوان را به بار می آورد .
- لبخند تا زمانیکه ظاهر نشود ارزش ندارد .
لف : گیتا □ ب : دیل کارنگی □ ج : توماس گوردون برون □ د : خیام □
24 . بهترین کار برای شروع دوستی با دانش آموزان ............... است .
الف : یادگیری سریع اسامی دانش آموزان □ ب : لبخند و خوشرویی □
ج : احوالپرسی روزانه □ د : تلاش و کوشش □
25 . گوش دادن خوب به صحبت دانش آموزان موجب می شود که ......................... .
الف : احساس قدر شناسی کنند □ ب : احساس با اهمیت بودن کنند □
ج : مشکل آنها سریع حل شود □ د : گزینه الف و ب □
26 . از عناصر اخلاقی ولازم برای کسب اعتماد ............... است .
الف : برد باری □ ب : یاری گری □ ج : فاصله گرفتن از دانش آموزان □ د : گزینه الف و ب □
27 . چگونه یک معلم می تواند صفات خوب اخلاقی را در رفتار دانش آموزان ایجاد کند ؟
الف : ایجاد رقابت سازنده □ ب : حل وفصل مشکلات □ ج : برقراری حفظ جو اعتماد □ د : حفظ توافق کلاسی □
28 . این گفته ی جان دیویی به کدام عنصر از سینرژی اشاره دارد : « واگذاری نقش فعالتری به دانش آموزان ایجاد انگیزه می کند » ؟
الف : رقابت سازنده □ ب : نحوه ی ارتباط □ ج : توافق کلاسی □ د : فرمندی □
29 . برای ایجاد سینرژی ....................... در مرکز قرار گرفته است زیرا تعاملات کلاسی را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد .
الف : توافق کلاسی □ ب : علاقه مندی □ ج : اعتماد □ د : روابط انسانی □
30 . دانش آموزان از کدام اشتباهات معلم حین تدریس یا حل یک مسأله به سادگی می گذرند ؟
الف : خطاهای مربوط به اشتباهات یا محاسبات نظری یا ذهنی □ ب : اشتباهات قلب □
ج : اشتباهاتی که اصول اخلاقی در آن نقش زیادی دارند □ د : هیچکدام □



31 . توصیه ی جان دیویی به معلمان جهت ترغیب دانش آموزان در امر یادگیری چه بود ؟
الف : ترغیب و تشویق دانش آموزان □ ب : روش انضباطی مدرن □
ج : واگذاری نقش فعالتری به دانش آموزان □ د : فرمندی □
32 . در روش انضباطی مدرن ............................. .
الف : ترس و تهدید تقریباً کنار گذاشته شده است □ ب : حتی الامکان با دانش آموزان خطا کار صحبت می شود □
ج : به دانش آموزانی که رفتار مناسب از خود بروز می دهند پاداش داده می شود □ د : همه ی موارد □
33 . دانش آموزی که رفتار نا مناسب دارد در صورتی روحیه ی همکاری پیدا می کند که ........................... .
الف : اعتماد در کلاس باشد □ ب : معلم دوستش داشته باشد □ ج : معلم به او احترام بگذارد □ د : دانش آموز تشویق شود□
34 . یکی از اساسی ترین عناصر اخلاقی که در جلب اعتماد افراد بسیار مؤثر است ................. به دانش آموز است .
الف : یاری □ ب : مهربانی □ ج : ایمان □ د : احترام □
35 . از نظر ریچارد کروین و آلن مندلر انصاف یعنی ...................... .
الف : رفتار یکسان با همگان داشتن □ ب : با افراد طبق نیازهایشان رفتار شود □
ج : مهربان بودن نسبت به افراد □ د : نادیده گرفتن خطاهای کوچک افراد □
36 . کدام یک از صفات اخلاقی زیر به عنوان ( قانون طلایی ) نام برده می شود ؟
الف : ملاحظه گری □ ب : مهربانی □ ج : انصاف □ د : ایمان □
37 . دروغ سفید ( بی ضرر ) باعث ایجاد کدام مشکل می شود ؟
الف : بی اعتمادی □ ب : گمراهی دیگران □ ج : بی زاری □ د : الف و ب □
38 . کدام گزینه از دلایل عمده ی دروغ گویی به دیگران محسوب می شود ؟
الف : گرفتن امتیاز از یکدیگر □ ب : رهانیدن خود از کار ناخوشایند □
ج : بهتر جلوه دادن خود در نظر دیگران □ د : برای اجتناب از خطرات □
39 . مؤلف کتاب ( هفت عادت افراد مؤثر و موفق ) کیست ؟
الف : استفان کووی □ ب : ریچارد کروین □ ج : آلن مندلر □ د : گری اسپنس□
40 . جان دیویی برای اینکه دانش آموزان مشارکت فعال در کلاس داشته باشند به معلمان چه توصیه ای می کرد ؟
الف : ایجاد انگیزه در دانش آموزان □ ب : گرفتن امتحانهای پی در پی □
ج : به کار گرفتن روش تسلط آموزی □ د : مشورت با اولیاء دانش آموزان □
41 . اولین تجربیات کدام معلم به وی آموخت که می تواند از دانش آموز انسان بسازد ویا اورا از انسانیت دور کند ؟
الف : دکتر راجرز □ ب : پروفسور گینات □ ج : استفان کووی □ د : توماس گوردون □
42 . طبق عقیده ی روانشناسان رفتار گرا چه چیزی احساسات درونی انسانها را تحت تأثیر قرار می دهد ؟
الف : رفتار ظاهری شخصیت □ ب : مهربانی □ ج : تجربیات □ د : بردباری□
43 . دو دلیل عمده برای متوسل شدن به دروغ چیست ؟
الف : اجتناب از خطرات و حفظ شأن خود □ ب : رهایی از عقوبت و بهتر جلوه دادن □
ج : حفظ شأن و رهایی از عقوبت □ د : موارد ب و ج □
44 . کدام یک از موارد زیر برای تولید سینرژی از اهمیت خاصی برخوردار است ؟
الف : اعتماد □ ب : مهربانی □ ج : بردباری □ د : انصاف □
45 . مؤثرترین راه در پیشبرد امر یادگیری چیست ؟
الف : ارتباط یک سویه □ ب : پرسش □ ج : مطالعه □ د : تبادل اطلاعات □
46 . برای ترغیب دانش آموزان به همکاری چه باید کرد ؟
الف : وادار کردن به اطاعت □ ب : احترام گذاشتن به احساسات □ ج : موعظه کردن □ د : انتقاد کردن □



47 . سینرژی سبب ..................... در کلاس می شود ؟
الف : رغبت و هماهنگی □ ب : جذابیت و تحرک □ ج : کیفیت مطلوب □ د : همه موارد □
48 . کدام گزینه سد و مانع برای سینرژی در کلاس خواهد بود ؟
الف : منفی گرایی □ ب : بی تفاوتی □ ج : نافرمانی □ د : همه موارد □
49 . درچه صورت معلم می تواند در کلاس همبستگی ایجاد کند ؟
الف : گوش دادن به دانش آموزان □ ب : درک کردن دانش آموز □ ج : تشویق کردن □ د : نصیحت کردن □
50 . زندگی به ما می آموزد که ....................... بهترین سیاست است .
الف : صداقت □ ب : وفای به عهد □ ج : بیان واقعیت بدون تحریک □ د : بردباری □
51 . یکی از اساسی ترین عناصر اخلاقی که در جلب اعتماد افراد بسیار مؤثر است ، چیست ؟
الف : عدالت □ ب : ایمان □ ج : صداقت □ د : یاری رساندن □
52 . به عقیده ی پروفسور گینات از چه طریق می توان به دانش آموزان شأن و احترام بخشید ؟
الف : با تشویق کردن □ ب : دلسوزی کردن □ ج : ارتباط □ د : درک کردن □
53 . چگونه می توان دانش آموزان را ترغیب به همکاری کرد ؟
الف : موعظه کردن □ ب : احترام گذاشتن به احساسات آنها □ ج : درک کردن □ د : ملاحظه گری □
54 . منظور از ملاحظه گری برای کسب اعتماد چه می باشد ؟
الف : در دسترس بودن معلم و داشتن رفتار خوب □ ب : دادن فرصت احترام به دانش آموزان و حفظ شأن آنها □
ج : رفتار معلم با دانش آموزان منصفانه باشد □ د : معلم با دانش آموزان صبور باشد وبردباری پیشه کند □
55 . از میان هفت عنصر اخلاقی کدام عناصر در روابط فردی انسان بسیار اهمیت دارند ؟
الف : مهربانی ، ملاحظه گری ،انصاف ، صداقت □ ب : مهربانی ، یاری گری ، انصاف ، صداقت □
ج : مهربانی ،ایمان ، انصاف ،صداقت □ د : اعتماد ، ایمان ، یاری گری ، بردباری □
56 . برای ترغیب دانش آموزان به همکاری باید به ......................... .
الف : به خواسته های آنها گوش داد و عمل کرد □ ب : به احساسات آنها احترام گذاشت □
ج : به احساسات آنها توجهی نباید کرد □ د : به خواسته های آنها پاسخ انکار داد وآنها را وادار به اطاعت کرد □
57 . از نظر پروفسور گینات برخورد معلم به هنگام پخش شدن جوهر بر روی زمین توسط دانش آموز چگونه باید باشد ؟
الف : خطای دانش آموز را نادیده بگیرد □ ب : او را نصیحت کند □
ج : همراه با او کف کلاس را تمیز کند □ د : با حالت سرزنش آمیز به او نگاه کند تا دانش آموز از تکرار خطایش بپرهیزد□
58 . رمز ارتباط جذاب در کلاس درس چیست ؟
الف : خوش اخلاقی □ ب : انضباط □ ج : انضباط و آموزش □ د : آموزش □
59 . هنگامی که شأن و منزلت دانش آموز به مخاطره می افتد برای دفاع از خود چه نشان می دهد ؟
الف : سکوت □ ب : تنبلی □ ج : پرخاشگری کلامی یا فیزیکی □ د : فرار از کلاس درس □
60 . مؤثرترین راه پیشبرد امر یادگیری چیست ؟
الف : اعتماد به نفس □ ب : تقویت جاذبه □ ج : سینرژی □ د : تبادل اطلاعات □
61 . هائم گینات سالها پیش کارآمد ترین توصیه های خود را درمورد چگونگی ارتباط معلم با دانش آموز چه بیان نموده است ؟
الف : من عنصر تعیین کننده ی درس هستم □ ب : من در شاد نمودن یا مؤثر کردن دانش آموزانم برخوردارم □
ج : باعث شکنجه ی آنان می شوم و یا بر عکس به آنان روحیه و الهام می بخشم □ د : هر سه مورد □
62 . روانشناسان درباره ی شخصیت انسان چه اعتقاد دارند ؟
الف : شخصیت انسان شامل همه ی افکار ورفتارهای اوست □ ب : شخصیت از دو جنبه ی درونی و بیرونی مرتبط به هم تشکیل شده است □
ج : مورد الف و ب □ د : هیچکدام □



63 . کدام یک از موارد زیر جزء خصوصیاتی که دانش آموزان در سنین بالاتر از آموزگارانشان انتظار دارند ، نیست ؟
الف : باهوش بودن □ ب : جذاب □ ج : صبور □ د : مهربان □
64 . شفقت به معنی : ....................................... .
الف : احساس تأسف و همدلی با دیگران □ ب : دلسوزی نمودن با دانش آموزان □
ج : مهربان بودن و خوشرویی نمودن با دانش آموز □ د : راضی نگه داشتن دانش آموزان □
65 . کدام یک از موارد زیر جزء گفته های دیل کارنگی در مورد لبخند نیست ؟
الف : یک لبخند ساده هزینه ای دربر ندارد اما سود فراوانی را به بار می آورد □ ب : لبخند تا زمانی که ظاهر نشود ، ارزشی ندارد □
ج : لبخند می تواند سبب ثروت زیادی برای افراد شود بدون آنکه لبخند زننده رادچار فقر کند □
د : لبخند در یک لحظه ظاهر می شود وخاطره ی آن زود گذر است □
66 . یک معلم باید از کدام رفتار خود دربرخورد با دانش آموزان بپرهیزد ؟
الف : ستیزه نمودن □ ب : موعظه نمودن □ ج : تنبیه کردن □ د : هر سه مورد □
67 . روش انضباطی سنتی با ................... و ........................ همراه است ؟
الف : ملایمت و خوشرویی □ ب : دور از ترس و تهدید □ ج : تنبیه کردن و تهدید □ د : هیچکدام □
68 . فرمندی طی دو مرحله ................. و ................. اتفاق می افتد .
الف : جذابیت – مسئولیت □ ب : اعتماد – مسئولیت □ ج : مسئولیت – تکامل □ د : جذابیت – تکامل □
69 . معلمان چگونه می توانند در دنیای امروزی مشکلات و مسائل دانش آموزان آسیب دیده را ترمیم کنند ؟
الف : با انباشت و ذخیره ی انسانیت □ ب : با دیدن نکات مثبت دانش آموزان □
ج : با جلب اعتماد دانش آموز و مهربان ویاریگر بودن با او □ د : همه ی موارد □
70 . به غیر از اعتماد چه عنصر دیگری برای تولید سینرژی ( هم توان افزایی ) اهمیت دارد ؟
الف : تبادل اطلاعات □ ب : فهمیدن و درک کردن □ ج : ارتباط □ د : برآورده کردن انتظارات سطحی □
71 . بزرگترین عادات افراد موفق از نظر کووی چیست ؟
الف : فهمیدن و درک کردن دیگران □ ب : عواطف و پیامهای تلویحی□ ج : واکنش های مناسب □ د : تشویق کردن □
72 . کدام یک از موارد زیر از مکانیزم ارتباط در کلاس می باشد ؟
الف : تشویق کردن □ ب : برآوردن انتظارات عمیق □ ج : تکامل □ د : حساسیت و شفقت □
73 . رابطه توأم با سینرژی را با مثال بیان کنید ؟
الف : دو قطعه هیزم نوران در کنار هم □ ب : هیزم درحال سوختن در کنار هیزم سرد □
ج : دو قطعه هیزم سرد □ د : هیچکدام □
74 . یکی از راههای ایجاد انرژی در دانش آموزان ....................... است ؟
الف : ارتباط یک سویه □ ب : سخنرانی در کلاس □ ج : سخنرانی و حرکت در کلاس □ د : تبادل اطلاعات □
75 . بهترین عکس العمل در برابر خطای ناخواسته ی یک دانش آموز چیست ؟
الف : تنبیه برای جلوگیری از تکرار خطای پیش آمده □ ب : تذکر خطا به او برای حل مسأله ی پیش آمده □
ج : نشان دادن راه حل برای رفع خطای پیش آمده □ د : موارد الف و ب □
76 . هنگامی که دانش آموزی از درس خواندن شانه خالی می کند ، نشانه ی چیست ؟
الف : تنبلی دانش آموز را می رساند □ ب : ستیز با معلم را در ذهن دارد □
ج : حرکتش پیامی دارد که باید فهمید □ د : نشانه ی خاصی ندارد □

77 . در نظام آموزش غرب چه عواملی باعث شده است که معلمان مقتدر احساس عجز و ناتوانی کنند ؟
الف : عدم حمایت اولیاء از معلمان □ ب : فرو پاشی خانواده □ ج : بی توجهی دانش آموزان نسبت به درس □ د: همه موارد □



78 . کدام گزینه ویژگی معلمان موفق را نشان می دهد ؟
الف : آنها اعمالی را مرتکب نمی شوند که به تخریب رابطه ی آنها با دانش آموزان و یا تحقیر شدن آنها بیانجامد □
ب : این معلمین می دانند که چگونه با دانش آموزان کمک کنند تا تضاد های موجود را حل کرده واحساس مثبتی را به وجود آورند □
ج : آنها آگاهند که چگونه دانش آموزان را به طور مستمر به درس علاقه مند سازند □
د : همه ی موارد صحیح می باشد □
79 . گزینه ی نا درست را مشخص کنید :
الف : برای ترغیب دانش آموزان به همکاری باید به احساسات آنها احترام گذاشت □
ب : موعظه کردن دانش آموز مانند : علی باید کارت را تمام کنی ، انجام این تکلیف به خاطر توست □
ج : تبادل اطلاعات به معلومات عمیق در دانش آموزان انجامیده و سبب ایجاد انرژی در فرایند آموزش و یاد گیری خواهد شد □
د : به کار بردن کلمه ی مناسب در زمان مناسب جرقه ی سینرژی را روشن می کند □
80 . چه زمانی مراحل رشد طبیعی در دانش آموزان ترغیب می شود ؟
الف : زمانیکه به دیگران بدون قید وشرط عشق بورزیم □ ب : زمانیکه در مورد زندگی شخصی خودمان به دانش آموزان بگوییم □
ج : زمانیکه با دانش آموزان دوستانه برخورد کنیم □ د : همه ی موا رد درست است □
81 . دانش آموزان خرد سال خواستار چه معلمانی هستند ؟
الف : باهوش □ ب : معلمانی که از کلمات توأم با حمایت استفاده می کنند □
ج : معلمانی که جذاب هستند □ د : معلمانی که صبور و شکیبا هستند □
82 . معلم چه وقت موفق خواهد بود ؟
الف : هنگامی که طبیعت فراگیران را شناخته ، مطابق آن عمل کند □ ب : مطابق طبیعت خود رفتار کند □
ج : هنگامی که طبیعت فراگیران راشناخته و به میل خود رفتار کند □ د : از تجارب دیگران استفاده کند □
83 . رقابت سازنده یعنی چه ؟
الف : به وجود نیاوردن رقابت □ ب : ایجاد چالش و رقابت در رسیدن به هدف گروهی □
ج : به وجود آوردن رقابت برای رسیدن به اهداف دانش آموزان □ د : هیچکدام□
84 . اهداف کتاب کلاس داری جذاب چیست ؟
الف : لذت بخش نمودن کلاس تدریس □ ب : آسانتر نمودن انضباط کلاسی □
ج : آسان نمودن کار تدریس □ د : الف و ب □
85 . دو اصل اساسی و مهم برای بهبود کیفیت آموزشی کدامند ؟
الف : برنامه ی تحصیلی و امکانات □ ب : برنامه ی تحصیلی و سیستم اداری □ ج : برنامه ی تحصیلی و آموزش جذاب □ د : هیچکدام□
86 . اگر دانش آموزان از صحبت در میان جمع اکراه داشته باشند و یا صحبت های دانش آموزان مورد علاقه و حمایت سائرین نبوده و یا از جذابیت
لازم برخوردار نباشد ، معلم باید ......................................... .
الف : دانش آموزان را وادار به صحبت در جمع نماید □ ب : توجهی به چنین دانش آموزانی نکنند □
ج : زمانی را برای گفتگوی خصوصی با دانش آموزان خود فراهم آورد □ د : مستقیماً در مورد مطالب خصوصی دانش آموزان از آنها سؤال کنند □
87 . در چه صورتی می توان سینرژی ( هم توان افزایی ) ایجاد کرد ؟
الف : ایجاد رقابت بین فراگیران □ ب : ایجاد همکاری بین فرا گیران □ ج : ایجاد رقابت توأم با همکاری □ د : همه موارد صحیح است□

88 . روش های آموزشی وتسهیل کننده نیاز به چه چیزی دارند ؟
الف : نیاز به هماهنگی و علاقه مندی دارند □ ب : نیاز به سیستم انضباطی نیرومند دارند □
ج : نیاز به ایجاد جو اعتماد ، اراده وخواست مثبت دانش آموزان □ د : شناخت با روحیه ی دانش آموزان □




89 . گلاسر برای برقراری ارتباط در گروهها ، چه چیزی را مؤثر تر می داند ؟
الف : افراد کلاس به صورت تک تک بنشینند و معلم به عنوان رهبر بحث را شروع کند □
ب : افرادکلاس به صورت یک دایره دور هم بنشینندو معلم به عنوان رهبر بحث را شروع کند □
ج : افراد کلاس به صورت گروههای دو نفره بنشینند و معلم به عنوان رهبر بحث را شروع کند □
د : افراد کلاس به صورت یک دایره دور هم بنشینند و معلم هیچ نقشی را ایفا ننماید □
90 . موفقیت و عدم موفقیت معلم در امر تدریس بستگی به چه چیزی دارد ؟
الف : داشتن اطلاعات کافی در کلاس درس □ ب : وجود منظم معلم در کلاس درس □
ج : به چگونگی تصمیم گیری معلم در مورد حل و فصل مشکل □ د : هیچکدام □
91 . در چه صورتی دانش آموز می تواند عناوین مورد علاقه ی خود را برگزیند ؟
الف : معلم طرح کلی آن عناوین را برگزیند □ ب : دانش آموز راه وشیوه ی یادگیری خود را انتخاب نماید □
ج : به دانش آموزان حق انتخاب داده نشود □ د : اداره ی مدرسه انتخاب واعلام نماید □
92 . برای یادگیری بیشتر وسازش دانش آموزان با یکدیگر از چه شیوه استفاده کنیم ؟
الف : مدام تشویق به درس خواندن □ ب : مدام نصیحت وپیگیری کردن و توجه داشتن□
ج : جدیت در تکلیف خواستن روزانه □ د : مشارکت دادن در کارها وفعالیت های جذاب و سرگرم کننده □
93 . فرمندی یعنی چه ؟
الف : مجموعه ای از صفات شخصی که سبب جذب دانش آموزان به سوی معلم می شود □
ب : مجموعه ای از فعالیت های معلم که سبب جذب دانش آموزان به مدرسه می شود □
ج : مجموعه ای از اهداف و برنامه های مسؤلین مدرسه برای جذب دانش آموز □
د : مجموعه ای از برنامه های پرورشی برای ایجاد خلاقیت در دانش آموزان □
94 . روش آموزش مستقیم برای کدام نوع دانش آموزان مفید است ؟
الف : دانش آموزان بی انگیزه □ ب : دانش آموزان معمولی □ ج : دانش آموزان با انگیزه ی بالا□ د : دانش آموزان استثنایی□
95 . از عوامل زیر کدام یک دلیل بر نابسامانی هایی است که از طریق تعارض ها و مشکلات کلاسی به وجود می آید ؟
الف : نزاع شدید بین شاگردان با یکدیگر ویا معلم وشاگرد □ ب : مشکلات سبب درگیری در کلاس نمی شوند □
ج : سبب توقف پیشرفت معلم و دانش آموزان می باشد □ د : ایجاد موقعیتی که معلم نتواند از روش های خوب تدریس استفاده کند □
96 . معیار کیفیت از نظر گلاسر در آموزش کیفی چیست ؟
الف : مواد آموزشی ارزشمند ومفید برای دانش آموزان باشد □ ب : مطالب مورد علاقه ی دانش آموزان باشد □
ج : اولویت های دانش آموزان در یاد گیری مد نظر باشد □ د : انتخاب عناوین درسی مفید باشد □
97 . کدام یک از موارد زیر فایده ی رقابت توأم با همکاری می باشد ؟
الف : سعی در فراتر برآوردن انتظارات □ ب : کار گروهی به منظور پیروزی به دست آوردن رکودهای قدیمی □
ج : رقابت میان گروههای فرهنگی ، اجتماعی ،اقتصادی و .... □ د : رقابت در مقابل خویشان و دوستان □
98 . کدام یک از موارد زیر از نیازهای دانش آموزان در ارتباط با مدرسه و کلاس درس است ؟
الف : پذیرش و مقبولیت □ ب : خلاقیت □ ج : اعتماد □ د : علاقه توافق نامه های کلاس □
99 . کدام یک از موارد زیر انضباط درونی محسوب می شود ؟
الف : توانایی رفتار خلاق □ ب : سازندگی هم یارانه □ ج : مسئولیت پذیری □ د : مقاومت □
100 . منظور از ( پذیرش ) که یکی از نیازهای دانش آموزان می باشد ، چیست ؟
الف : احساس امنیت جسمی و روحی □ ب : در نظر گرفته شدن ، تشویق و عضویت در گروه □
ج : کنترل داشتن بر برخی از رویدادهای مهم زندگی □ د : الف و ج صحیح است □
( موفق و پیروز باشید )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر